Friday, May 3, 2013

Pizza Serambi

Pening kepala bila fikir nak buat sarapan pagi. Bila jadi surirumah ni sebenar bukan penat memasak tapi penat memikirkan apa nak masak. Bila dah tau apa nak masak, tak sampai 1/2 jam semuanya dah siap.
Ok.....Inti daging dekat resepi bawah ni sebenarnya daging masak beriani, saya simpan dalam peti sejuk beku. Sayang, daging pukal2 tapi kuah dah kering. Daging itu saya basuh dan saya kisar kasar. Jadi, ianya boleh diganti dengan daging hancur/kisar.


Pizza Serambi
Bahan2nya
Roti arab
3 biji telor
500 gram daging hancur
2 biji kentang(dipotong dadu/goreng) optional
1 sudu besar rempah kari( lebih sikit pun tak apa)

Bahan hiris
1 biji bawang besar(potong dadu)
2 biji lada merah
sedikit daun sup/daun bawang

Caranya
Daging hancur dimasukkan dalam kuali dan di masak hingga kering sedikit( daging akan sendirinya mengeluarkan minyak ya). Masukkan kentang goreng, bawang, lada, rempah kari, daun sup. Letakkan garam dan perasa.......

cara penyediaannya



pecahkan telor, letak kan sedikit garam


Bahagian permukaan dicelupkan telor dahulu. Setelah itu letakkan dalam pinggan yang lain(bahagian yang ada telor dibahagian bawah)


Taburkan inti rata2 (bahagian yang tidak disaluti telor). Kemudian curah rata2 telur diatas inti. Angkat roti dan masukkan dalam kuali yang telah diletakkan dengan 1 sudu besar minyak. Balik2 kan dengan api perlahan.

Kalau ada yang suka letak keju, boleh juga. Tapi tidak perlu guna telor. Setelah letak inti, taburkan keju diatas inti. Cara ini sesuai sekiranya kita bakar di dalam oven.
Selamat mencuba..



No comments:

Post a Comment