Sunday, May 12, 2013

Lemak Sayur Turi

Hmmm....lama x update blog ni. Bila kita tulis kat blog ni mcm kita tulis diari juga kan??. Seumur hidup saya tak pernah tulis diari.....
Dah lama teringin nak makan sayur turi....Bayangkan kat pasar segamat ni tak ada begitu juga dengan pasar tani.....Balik JB, pergi rumah abang Uda saya....Nah!!!!kau!!!!dengan pokok2 pun dia kasi bawa balik...Abang yang saya sayang Hassan Hafiz...percaya tak?? abang saya pencipta lirik lagu Insan dan Bunga, nyanyian Tia Ramon zaman 60'an. Jamal abdillah juga ada nyanyi lagu ni.......Ok lah, berbalik pada sayur turi semula ya...
So.....pokok turi, dah dapat benih untuk ditanam kat rumah.....



Lemak Sayur Turi
Bahan2nya
2 mangkuk sup daun turi( dilurut dan dicuci)
beberapa potong buah labu@ keledek
1/2 tin susu cair@ 1 mangkuk santan

Bahan kisar
5 biji cili padi kampung
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
sedikit ikan bilis
sedikit kunyit hidup

Caranya
Curahkan bahan kisar kedalam periuk(bekas blender tu dicampur dengan 2 cawan air) bersama dengan buah labu. Setelah buah labu hampit empuk, masukkan air didalam blender tadi. Setelah mendidih, masukkan sayur turi, kacau dan letak susu cair. Kacau2kan dibahagian atas lauk perlahan2 sehingga mendidih...Letak bahan perasa ya....
Selamat mencuba..

1 comment:

  1. Salam, boleh saya dapatkan benih pokok ini dari tuan?

    ReplyDelete